torsdag 25. desember 2008

Grytekluter

Det startet med at jeg fant et mønster på grytekluter jeg hekla da jeg lærte å hekle på barneskolen, og tenkte at disse her måtte jeg lage igjen. De var nok ikke like morsomme å lage som jeg husket, og brukte 100 ganger lenger tid på nr 2 som på nr 1. Nr 2 ble også litt mindre enn nr 1 da jeg hekla strammere på nr 2 enn på nr 1. Disse fikk ei venninne av meg til jul, og hun har bestemt fargen helt selv tidligere i år, uten å vite det, ved hjelp av denne metoden: "Hvilken farge synes du er fin?" "Tja, vinrødt er jo fint.."
Heklet med dobbel tråd stoff og stil-bomullsgarn, og heklenål nr 3.

Vi var i Spania i oktober med svigers, og da svigermor så hva det var jeg satt og heklet på ved bassengkanten (vinrøde grytekluter) sa hun at hun ønsket seg sånne til jul, i solsengblått. Så da måtte jeg jo trå til med heklenåla da. Disse her ble jeg ganske så fornøyd med også, og de ble helt like store. Her har jeg brukt dobbel tråd mandarin petit garn og nål nr 3.
Og for at det ikke skulle bli forskjell måtte jo mamma og pappa få et par også. Siden de har gult kjøkken så falt valget på gule. Disse her er laget med dobbel tråd stoff og stil bomullsgarn, men med heklenål nr 3,5 i et håp om å ikke få så vondt i hånda. Men de ble jo innmari svære da, en del større enn de andre jeg laget. Også ble de heller ikke like store. Så oppdaget jeg en nyanseforskjell i garnet da jeg måtte skifte til nøste nr 3 på klut nr 2. Kjedelig å oppdage, men er ikke sikkert det synes.

Ingen kommentarer: