mandag 6. oktober 2008

Oppskrift på sydd smetteskjerf i fleece

Jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften på fleecesmetteskjerfene mine, så her kommer den altså.

Start med å lage deg en mal, og bruk den til å klippe ut 2 like deler som ser slik ut. De er like brede hele veien. Målene er kun veiledende.

Brett inn sømmonnet i innsvingen og sy med sikksakksøm. Skal du ha på noe pynt så gjør det nå, og gjerne på den enden av skjerfet som ikke skal gjennom åpningen, altså den enden som er vist på bildet.
Legg skjerfdelene rette mot rette og sy en stikning rundt hele, men ikke i innsvingen for der skal det jo være åpning.

Klipp av sømmonnet i hjørnene, og så vrenger du gjennom åpningen.

Etter vrenging syr du en søm rundt hele, bortsett fra der det skal være åpning. Jeg har brukt sikksakk, men du kan og bruke rettsøm eller pyntesøm.

Så syr du buete sømmer på tvers av skjerfet langs åpningen for å gjøre åpningen litt trang. Jeg har bare sydd på frihånd, men det blir nok litt finere om man tråkler eller noe først.

Voila, ferdig!

21 kommentarer:

JunePune sa...

Kjempelettfattelig oppskrift! Skal prøves :D

Anonym sa...

Det var ett knallfint skjerf. Takk for at du deler mønster.

Anonym sa...

Skikkelig jenteskjerf!

Soltoppen sa...

Tusen takk for at du tar deg tid til å lage et lettfattelig mønster på smetteskjerfet.

Anonym sa...

Dette var et flott mønster. Ser ut til at det ikke er så alt for vanskelig også. Kanskje jeg skulle prøve meg på et slikt. TAkk for at du deler.

Vibeke sa...

Så greit forklart! Skal jammen prøve dette ut. Tusen takk :-))

Lykke sa...

Dette skal prøves!! Tusen takk for oppskrift!

Hobbymegher sa...

Supert!!

Anonym sa...

For et flott skjerf.
Og veldig godt forklart oppskrift. Tusen takk.
Digger foresten tøflene litt lenger ned på siden. De var utrolig tøffe:)

annemor sa...

Tusen takk for at du deler!!! Snille du!!

Pia81 sa...

Så utrolig fint.
Ser så lett ut å lage.
Takk for oppskirft ;)

annesand sa...

Flott skjerf!
Tusen takk for at du deler!!

Anonym sa...

Tusen takk for en herlig oppskrift!
Nå blir det julegave-sying!

Anonym sa...

Kjempeflott skjerf - og Blogg!! Tusen takk for at du deler oppskriften, dette må jeg prøve :-)

Nogette sa...

Oi, for et stilig skjerf, takk for at du deler oppskrift!

Anonym sa...

Så utorlig flott at du deler oppskriften :D Tusen tusen takk!

Nydelig skjerf!

Lillian Risholm sa...

Så gøy at du legger ut oppskrift! Takk! de skjerfene du har laget er jo såååå søte!

Anonym sa...

Så fin den var, trur jeg må prøve meg på dette :D
Men hvordan aldersgruppe vil du si disse er til?
Tenkte jeg skulle sy til min datter på 7mnd å min gudatter på ett år. Burde jeg lage den litt mindre da eller?

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er

Min stil sa...

Åååh, så søte. De må jeg prøve en gang. takk for at du deler oppskrift.
Klæmmer Susanne

hassam sa...

Skikkelig jenteskjerf!